Finanse

Ile kosztuje reklama w TV?

Pewnie każdy z nas zastanawiał się, ile może kosztować emisja reklamy w telewizji. Wszystko jest uzależnione od sporej liczby czynników wpływającej na jej stawkę. Jesteś ciekawy, ile trzeba zapłacić za reklamę w prime time? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem!

Behind the scenes of video production or video shooting at studio location with film crew camera team.

Ile kosztuje reklama w telewizji?

To jak wycenione jest trzydzieści sekund reklamy telewizyjnej – ściśle jest uzależnione, w jakiej stacji będzie ona emitowana oraz w jakim czasie antenowym. Rozbieżność cenowa potrafi być naprawdę ogromna, gdyż najwyższe stawki odnotowujemy podczas wielkich wydarzeń sportowych, takich jak na przykład Euro 2020, gdzie za 30 sekund reklamy należało się liczyć ze stawką bliską pół miliona złotych.

Dla wielu może wydać się to niewyobrażalna kwota, jednak dla wielkich marek jest to już norma, gdy zależy im na emisję swojego spotu reklamowego w czasie największej oglądalności. Wszystko jest uzależnione od przewidywanej oglądalności, która dyktuje te niebotyczne kwoty.

Dla kontrastu możemy przedstawić bardziej przyziemne kwoty, które nie przyprawiają o palpitacje serca. Gdy reklamodawca zamierza wyemitować materiał reklamowy w czasie trwania „Pytanie na śniadanie” w TVN, koszt 30 sekund to zmieści się pomiędzy trzema a siedmioma tysiącami złotych.

Stawki znacznie rosną, gdy zbliżamy się do programów wyświetlanych bliżej godzin wieczornych. Za reklamę przed bardzo popularnym serialem na TVP2, „M jak miłość” należy zapłacić 97 tysięcy złotych.

Nie od dziś zauważono zależność pomiędzy wydarzeniami sportowymi a stawkami za reklamy, które potrafią rosnąć do niebotycznych poziomów. Skoki narciarskie należą do jednych z nich, gdzie Polacy bardzo chętnie spędzają czas przed telewizorami – windując ceny do astronomicznego pułapu.

Chcąc wyemitować reklamę w Polsacie, tuż przed „Wydarzeniami”, trzeba przygotować kwotę 54 tysięcy złotych za trzydzieści sekund emisji. Ceny nie są wzięte z kosmosu, a wszystko opiera się o standardowych mechanizmach rynkowych – dobro jest tyle warte, ile jest w stanie za nie zapłacić kupujący. Rynek nienawidzi próżni, więc jeśli byłyby faktycznie za wysokie, to zamiast kolorowych reklam przed wiadomościami, oglądalibyśmy telewizyjny ekran kontrolny.

Oczywiście nigdy taka sytuacja nie ma miejsca, a ta marketingowa układanka nieustannie działa jak dobrze naoliwiona maszyna. Warto jednak wspomnieć, że mimo wygórowanych cen i wysokiej oglądalności telewizji – reklama w internecie staje się dużo bardziej skuteczna, a to za sprawą dużo szerszych zastosowań i sygnału zwrotnego od odbiorców – który nie występuje w przypadku telewizji. Dlatego też reklama w internecie przyciąga ciągle to nowych reklamodawców.

Ile kosztuje reklama w radiu?

Reklama radiowa jest odpowiednio tańsza niż ta przedstawiona powyżej. W dalszym ciągu jej wysokość jest powiązana z zasięgiem danej stacji radiowej. Największe stacje radiowe oczekują opłaty w wysokości 35 do 47 tysięcy złotych za emisję w ciągu tygodnia w godzinach najwyższej słuchalności. Ceny potrafią zmaleć nawet o połowę, gdy przychodzi do emisji w weekend, lub nawet do jednej trzeciej podczas porannych niedzielnych audycji.

Mamy nadzieję, że udało nam się nakreślić zarys stawek reklamowych w polskich mediach. Są one ściśle uzależnione od oglądalności widzów i słuchaczy. Kwoty, które przewyższają wieloletnie pensje przeciętnych odbiorców, stają się obecnie standardem w mediach na świecie.

Ile kosztuje reklama w TV?
Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Biznes i gospodarka

Na górę