W wielu branżach, szczególnie w przemyśle budowlanym, pracodawca ma obowiązek zapewnić odpowiedni strój dla swoich pracowników. Odzież robocza ma nie tylko chronić osobiste ubrania, ale i zapewnić bezpieczeństwo. Jednak często zastanawiamy się nad tym, kiedy należy przydzielić pracownikowi nowy strój?
Nic nie trwa wiecznie
Choć odzież robocza cechuje się dużą wytrzymałością i trwałością, to jednak nic nie trwa wiecznie i nawet najbardziej solidny materiał może ulec zniszczeniu.
Przepisy nie precyzują, co ile miesięcy/dni powinniśmy wymieniać strój roboczy. Ta płynność wynika z prostego powodu: wszystko zależy od warunków, w których nasi pracownicy pełnią obowiązki. Gdy uważamy, że odzież już nie spełnia swojej funkcji, a więc nie chroni pracownika ani jego odzieży, wymieńmy ją na nową.
Nie oszczędzaj na jakości
Każdy pracodawca pragnie zminimalizować koszty związane z zakupem odzieży roboczej. Jednak warto pamiętać, że w tej kwestii droga na skróty może zaprowadzić nas na finansowe manowce. Stroje wykonane z tańszych materiałów szybko ulegną przetarciom, zniszczeniom, a więc po krótkim czasie użytkowania znów będziemy musieli ją wymienić. Zdecydujmy się na materiały droższe, ale solidne. Początkowo zapłacimy więcej, ale w finalnym rozliczeniu zaoszczędzimy więcej pieniędzy, niż przy zakupie tańszych zamienników.
Dbaj o wizerunek firmy
Także silne zabrudzenia odzieży, takie które uniemożliwiają nam pełnienie obowiązków, są solidną podstawą do wymiany stroju roboczego. Jednak nie tylko dlatego powinniśmy dbać o wygląd odzieży roboczej. Dziś ekonomia mówi jasno – w biznesie niezwykle ważny jest dobry wizerunek firmy. Gdy wykonujemy u naszego klienta projekt lub oprowadzamy gości po naszej firmie, nie chcemy, aby ujrzeli pracowników w zniszczonych i pobrudzonych ubraniach. Brak dbałości o komfort i bezpieczeństwo pracowników nie przysporzy nam wielu klientów, a tylko zniechęci innych do nawiązania z nami współpracy.
Czyszczenie zabrudzonej odzieży roboczej to również obowiązek pracodawcy. Co więcej, powinien on także pokryć koszty konserwacji, napraw czy odkażania zniszczonego stroju. Jeśli nie może tego zaoferować, obowiązek ten przerzucony jest na pracownika, który powinien za to otrzymać ekwiwalent. Ważne, aby przedłożyć pracodawcy paragon lub fakturę za wykona usługę magla czy pralni.
Strój dostosowany do pory roku
Odzież robocza powinna być dostosowana do pracownika, specyfiki pracy, a także do panujących obecnie warunków atmosferycznych. To bardzo ważne w branży budowlanej. Nie ograniczajmy się więc do zakupu odzieży uniwersalnej, ale wybierzmy odzież sezonową. Zimą zainwestujmy w ocieplane kurtki i obuwie, natomiast latem postawmy na przewiewne spodnie robocze czy firmowy T-shirt.
Więcej o obowiązkach pracodawcy podczas upałów przeczytasz tutaj: https://noble-cash.pl/upal-w-pracy-obowiazki-pracodawcy/
Ekwiwalent za strój roboczy – kiedy przysługuje pracownikowi?
Zgodnie z Kodeksem pracy, pracownikowi, który wykonuje obowiązki służbowe we własnej odzieży i obuwiu, przysługuje ekwiwalent pieniężny, uwzględniający aktualne ceny. Częstotliwość wypłaty takiego ekwiwalentu reguluje pracodawca, zazwyczaj po konsultacji z działem kadrowym.
Odpowiedzialność nie tylko po stronie pracodawcy
Nie zawsze to warunki pracy sprawiają, że należy wymienić odzież. Zdarzają się pracownicy, którzy nie dbają o swój strój roboczy. Wtedy należy pamiętać o tym, że to po stronie pracownika leży obowiązek dbania o odzież roboczą. Tak więc wszelkie szkody poniesione z jego winy będzie musiał pokryć z własnej kieszeni.
Warto przypomnieć również o tym, że strój roboczy jest własnością pracodawcy. Kiedy wygasa stosunek pracy, pracownik powinien zwrócić ubranie zakupione przez firmę.