Biznes

Czy opłaca się otworzyć sklep z odzieżą używaną?

Na polskim rynku odzieżowym zauważamy od kilku lat wzrost zainteresowania klientów sklepami z odzieżą używaną. Ilość nowych second handów rośnie z każdym dniem. Dużą popularnością cieszą się również internetowe sklepy oferujące używane ubrania i dodatki. Czy rzeczywiście warto zainwestować w tego rodzaju przedsięwzięcie? Na co zwrócić uwagę otwierając taki sklep? O tym w dzisiejszym artykule.

Czy warto otworzyć sklep z odzieżą używaną?

Jeszcze do niedawna sklepy z odzieżą „z drugiej ręki” przez wielu były uważane za siedlisko niskiej jakości materiałów, kiczu i ubogich klientów. Tymczasem dzisiaj takie myślenie przechodzi już do lamusa. Świadczą o tym nie tylko statystyki, które wskazują na lawinowy wzrost przedsiębiorstw parających się tą branżą, ale także popularność wielu portali umożliwiających wymianę czy handel używaną odzieżą. Eksperci szacują, że około 2030 roku branża odzieży używanej będzie miała w Polsce około 1/3 udziałów rynkowych w branży modowej.

Dziś second handy, bo tak z angielskiego nazywamy tego rodzaju sklepy, oferują często produkty unikatowe i trudno dostępne w Polsce. Znajdziemy tam orientalne sukienki, odzież zza oceanu lub z różnych zakątków Europy. Ten wybór przyciąga wielu miłośników nietuzinkowych stylizacji. Nie możemy również pominąć zwolenników życia w stylu eko. Odzież używana to nie tylko tani sposób na doskonałą stylizację, ale również rozwiązania ratujące planetę. Zamiast niszczyć środowisko poprzez nadmierną produkcję nowych ubrań, wykorzystujemy to, co już wyprodukowane. Korzystanie z usług sklepów z odzieżą używaną to ważny element ekologicznych zakupów wielu Polaków.

Warto dodać, że polskie społeczeństwo w ostatnich latach niezwykle rozwinęło w sobie świadomość mody. Coraz więcej osób zwraca uwagę na stylizacje, unikając sklepów sieciowych. W second handach szukają również drogich marek. Używana odzież od znanych projektantów może tam kosztować zaledwie kilka złotych. Co więcej, istnieją osoby, które specjalizują się w wyszukiwaniu mody w stylu vintage, oferujące takie stylizacje swoim klientom.

Oczywiście istnieje wiele rodzajów garderoby i dodatków, których nie powinniśmy kupować z drugiej ręki, np. elementy ochraniających głowę jak czapki czy np. takie turbany: https://sagatia.pl/kategoria-produktu/turbany-damskie. Są to produkty, które zaleca się dopasować do swojego kształtu głowy i zawsze kupować nowe egzemplarze, które będą dopasowanego do naszego ciała. Mimo doskonałej dezynfekcji i czystości zachowanych w sklepach z odzieżą używaną odradzamy również kupowania bielizny i maskotek.

Sklep z odzieżą używaną – jaki podatek?

Jeśli sprzedajemy rzeczy używane, w tym ubrania prywatnie, nie musimy od takich transakcji odprowadzać podatku. Ważne, by w momencie sprzedaży przedmioty liczyły sobie co najmniej pół roku od chwili zakupu. W przeciwnym razie polskie prawo uzna je za nowe przedmioty, od których powinniśmy zapłacić podatek. W przypadku zawodowego handlu odzieżą używaną również musimy liczyć się z odprowadzeniem części zarobków do kasy państwa.

Second handy często wybierają 3% ryczałt od przychodu płynącego ze sprzedaży używanej odzieży. Należy oczywiście wspomnieć również o podatku VAT za towary i usługi. Co jednak niezwykle korzystne dla właścicieli sklepów z odzieżą, mają oni prawo wybrać VAT marża. To rozwiązanie oferuje opodatkowanie marży przy dostawie towarów używanych. Opodatkowaniu 23% podlega więc różnica między ceną towaru a kwotą netto jego nabycia. Nie zapominajmy również, że podatnik powinien odpowiednio rejestrować każdy dowód sprzedaży, prowadzić kasę fiskalną i przechowywać odpowiednie dokumenty.

Prowadzenie działalności z odzieżą używaną może okazać się niezwykle opłacalne. Należy jednak w dzisiejszych czasach nie tylko dbać o doskonałą jakość towaru, ale również o estetykę sklepu. Jest to niezwykle ważne, gdy na rynku panuje wielka konkurencja w tej branży.

Czy opłaca się otworzyć sklep z odzieżą używaną?
Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Biznes i gospodarka

Na górę